Sign in to follow this  
Yaabka-Yaabkiis

I am trying to find difference between Somaliland langauge and Somalia.

Buuxo   

Originally posted by Fu-Fu:

illaahow dhaqanka hanaga doorin ..ma maqal islaamo dhahaayo miyaa buuxo waligaa

doorin= haleeen .

I probably have.Laakiin somaligeyga wali wuu dhutinaa. :D

My deriskeyga waxey dhaheesaa:

War yabkow waan xanuusaday "Cashar baan cabay"

"Sufurks" " wuu Bakhtiyay"

Cashar baan cabay = Tahliil baan cabay

Sufurka = galaaska

Wuu bakhtiyay = wuu halaabay

Waa neefsana(ree xamar)- (Waa dhuusaa)(af-qldaan)

Shukaansi wax kale beey u yaqaaniin oo ceeb ah.

i been sent to hargesa(20 maalin) i told one of my Sl-co-worker oneday: saaxib waan daalay waa neefsanaa; and the guys was like: WARYAAHEE YAABKOOW KADAAA.

and another day waxaa aan araky bajaq khatar oo shaqaalada hargesa jooga ka mid ah anigoo kaftamaya ayaan waxaan dhahay: ADIGA QATAR AA TAHAY IN AAN IS SHUKAANSANO AYEY KU FIICNEED AND gebedhi xanaaq Fiq!

Yaaab!

nuune   

^^^ How about "see iska dayeesaa" :D according to our waamo and sujuis here it means "iska warran" innaa lillaahi

ANTARA   

The first time my school mate said baahi baa i heysa I waited for an opportunity to see how I can help the brother. Having told all the others that inanku is going through hard times. We offered to lend him as much money as he wanted only to find out the joker was just hungry and nothing more.

Originally posted by Yaabka-Yaabkiis:

My deriskeyga waxey dhaheesaa:

Wuu bakhtiyay = wuu halaabay

Waa neefsana(ree xamar)- (Waa dhuusaa)(af-qldaan)

You got the bakhti one wrong mate. Laakiin waaxey dhuusadan permissionka u baahani :D

Our Reer Waqooyi brothers and sisters sometimes act like inay Afsoomaaliga dhameeyeen, oo dhankooda kaga saxsanyahay lahjadaha kale meelaha kale loogu hadlo in Soomaaliya. Laakiin haddaa fiirisid ereyada laga isticmaalo Waqooyiga oo ka duwan kuwa laga isticmaalo Koonfurta, waxaa kuu soo baxaayo inay kuwa Waqooyiga badanaa yihiin ereyo shisheeye laga soo deensaday, badanaa Carabi ah.

Tusaale ahaan (Waqooyi words in first):

• Kalmad (erey)
  • Beytul xamaam (musqul)
  • Daqiiq (bur)
  • Beed (ukun)
  • Digaag (dooro)
  • Malgacad (qaaddo)
  • Shalmad (garbasaar)
  • Madaar (garoonka diyaaradaha)
  • Maayar {Ingiriis} (duqa magaalada)
Reer Waqooyiga qaarkood wee ku qoslaan markee maqlaan the Cushitic words -- we share with them afka Oromada -- of 'ukun' and 'dooro' oo Reer Koonfureedka isticmaalaan, but they never ask themselves yaa saxsan oo Soomaali asali ah. Ma ukun ama beed? Ma dooro ama digaag? Ma bur ama daqiiq? Ma erey ama kalmad? Ma qaaddo ama malgacad? Ma musqul ama xamaam?

The last comparison, of course some use suuliga, which is Soomaali, laakiin dad ayaa isticmaalo xamaam.

One can hardly find the opposite, the vice versa, meaning where the original Soomaali words are found in Waqooyi lahjad, where the Koonfureedka use the borrowed foreign words. It is hard to find that. Some may be inclined to bring canjeero and laxoox, however both words are Soomaali, though the former we share with Oromos and Xabashis.

Haddaa u fiirisidba, again, ereyada qaarkood ku kala duwanyihiin Reer Koonfureedka iyo Reer Waqooyiga, kuwa Koonfureedka isticmaalaan ayaa Soomaali original ah u badan. Kan Koonfureedka loogu hadlo wuu ku yaryahay ereyo shisheeye haddii loo barbardhigo kan loogu hadlo Waqooyiga. Don't take my word for it, you can go ahead and dig about this.

Ani kama hadlooyo ereyada Koonfureedka iyo Waqooyiga laga isticmaalo oo wada ah ereyo lasoo deensaday, sida buundo oo Talyaani ah isticmaalaan Koonfureedka iyo biriij oo Ingiriis isticmaalaan Reer Waqooyiga. Waxaa ka hadlooyaa ereyada midkood Soomaali asali ah ku jiro. Kamana hadlooyi ereyada labadoodaba wada Soomaali yihiin, sida eeg ama fiiri or kaluun or malaay.

Blessed   

^ The words 'erey, 'garbo saar' / 'foodad', Suuli & Musqul, Duqa Magaalada, Garoonka Diyaaradaha, Garoonka Kubada are all used in the North. Waxaad soo qortay words used by dadka ku hadla Urbanised / Modern Somaali - who don't really speak pure Somali.

My spoken Somali is very different to that of my parents and theirs is not as pure as that of my grand parents and so on and so forth and I think that's true in every Somali region.

p.s it's Bait al Mait not Xamaam and it's not used by northerners who find it just as hilarious. I don't know where it came from to be precise.

Yaabka

Shukaansi waa shukaansi- she was just offended by the idea of YOU and her flirting. icon_razz.gif

Sufurka ma nolol baa ku jirta, xuu la bakhtiyayaa? Rather, wuu jabay.

Prinz   

MMA: Great post, most of them are loanwords from Arabic, the closest language we can borrow from. Digaagad is purely arabic while they frown upon dooro, the real Somali one lol. When you reading a req-waqooyi website you come across a lot of words like Wasiiru daakhiliga/khaarijiga instead of wasiirka arrimaha dibadda/gudaha...baayac mushtar vs ganacsi..marsada vs dekedda, and a lot more. The southern dialect has fewer arabic loanwords. Another thing i noticed is some grammatical structures. For instance, you as a southerner said: Kama hadlooyo where a northener/midlander ( quite the standard form actually) would say kama hadlayo. These forms waa baxooyaa, waa cunooyaa instead of waan baxayaa, waan cunayaa or waan cunaayaa are found in the xamari dialect and are totally incorrect.