Sign in to follow this  
The Zack

Sh. Shariif; Madaxwaynaha is duqeeyay

Recommended Posts

bror jag förstår hur du tänker men föreställ dig hur det är att börja om från noll, skapa en regeringsmillis försöka skapa en central regering samtidigt som en hänsynslös terroristgrupp hotar nationen och säkerheten? det viktigaste just nu är att tänka långsiktigt att amisom ska bevara freden tillsammans med regeringstruppen samtidigt som man bygger upp en somalisk trupp som sedan kan ta över Amisoms jobb åtminsone kan du hålla med mig om det, jag tror inte att någon är nöjd med att ha utländska trupper i sitt egna land men just nu är det ett måste anser jag tills en stark regeringstrupp kan ta över, jag vet inte om du har en annan lösning, isåfall dela med dig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Zack   

Al-Miskiin;740908 wrote:
Haha nice tråd! Er det norsk, eller svensk? Kan aldrig huske forskellen på de to
:)

Detta är svenska, yaa miskiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det tænkte jeg nok! nårh så i er en del herinde kan jeg se. Iindtil videre tre, Zack, Dabrow og dig.

 

Men tilbage til emnet.

 

Hvis tingene kommer til at gå som du skriver, ville det være en drøm og et stort succes for Somalia og dets folk. Men jeg tror desværre ikke det kommer til at gå sådan, her tænker jeg især på AMISOM og deres optræden i Somalia. Jeg er og vil altid være mistroisk i forhold til deres agenda i Somalia, men det er en helt anden diskussion, som vi må gemme til en mere passende tid.

 

Men jeg håber og tror på det bedste bi'ithnillah.

 

Ps. hvis du ikke kan læse sproget, så sæt det ind på google/translate lol!, selvom i svenskere burde ku læse det :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al-maskiin bror jag förstår hur du tänker men vi får se hur det blir inshallah ps. du vet väl om att många av de trupper från amisom är muslimer (Burundi) dom har till och med Moskeer i Xalane tro de eller ej..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Insha Allah, ja bror ved det godt, men de er desværre en minoritet. Og de er der heller ikke fordi de er muslimer, men mere fordi de blev sendt derhen til en opgave.

 

Men ja, lad os håbe det bedste for vores nation.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dabrow   

oba hiloowlow;740911 wrote:
bror jag förstår hur du tänker men föreställ dig hur det är att börja om från noll, skapa en regeringsmillis försöka skapa en central regering samtidigt som en hänsynslös terroristgrupp hotar nationen och säkerheten? det viktigaste just nu är att tänka långsiktigt att amisom ska bevara freden tillsammans med regeringstruppen samtidigt som man bygger upp en somalisk trupp som sedan kan ta över Amisoms jobb åtminsone kan du hålla med mig om det, jag tror inte att någon är nöjd med att ha utländska trupper i sitt egna land men just nu är det ett måste anser jag tills en stark regeringstrupp kan ta över, jag vet inte om du har en annan lösning, isåfall dela med dig.

Jag förstår ditt resonemang och jag hoppas du förstår min. Den nuvarande kortsiktiga lösningen är ju ingen lösning. Den botar ju enbart symptomen. Alshabab är en symptom av Somalias sjukdom. Det stavas qabil och det behandlas som elefanten i rummet. Alla är medvetna om den men gör inget. Jag är övertygad om att Alshabab inte är ett hot både kort och långsiktigt. Det är en organisation som saknar stöd bland många somalier. En organisation utan framtid med andra ord.

En kort fråga; om alshabab är problemet, varför hade vi en konflikt innan 2006?

 

Jag är kritiskt mot hur många år som gått till massa onödiga åtgärder som inte gynnat oss.

En lösning är att vi måste börja göra av oss med inkompetenta ledare. Det är vitalt för ett lands överlevnad att man har kompetenta ledare och somalia är ett bokexempel.

1. Ta itu med qabil( det är rotproblemet)

2. Skapa nationalkänsla.

3. Samla ihop en milis från alla klaner som är villiga att skapa ett pånyttfödd Somalia. Det räcker.

Det här med att utveckla och träna soldater utomlands är bara fusk och mygel för att individer ska tjäna pengar.

Är det något vi somalier kan är det krig. Sorgligt nog. Om det behövs träning i efterhand kan vi själva kalla in experter.

 

Kan säkert utveckla det här mer men som du vet är klockan mycket här i Sverige^^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dabrow helt rätt där håller med dig 100% problemet före 2006 var att landet saknade en regering helt enkelt, hade man satsat som man gör idag så hade landet varit stabilt skulle inga problem skulle förekomma, jag anser att klan frågan inte är så stor, det var inte så länge sen jag var i mogadishu och under den tiden så märkte jag inte klan tänkandet ärligt talat samma sak när jag va i landet 2006, klan tänkandet är större utomlands. Jag håller med samtliga punker skulle även vilja lägga till en punkt, att utbilda våra unga eftersom de är landets framtid också att de aldrig sett hur det är att leva i fred och att ha en central regering, dvs qaranimo. hehe bror jag vet själv väntar jag på Fajr bönen,

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dabrow   

Al-Miskiin;740919 wrote:
Ja det tænkte jeg nok! nårh så i er en del herinde kan jeg se. Iindtil videre tre, Zack, Dabrow og dig.

 

Men tilbage til emnet.

 

Hvis tingene kommer til at gå som du skriver, ville det være en drøm og et stort succes for Somalia og dets folk. Men jeg tror desværre ikke det kommer til at gå sådan, her tænker jeg især på AMISOM og deres optræden i Somalia. Jeg er og vil altid være mistroisk i forhold til deres agenda i Somalia, men det er en helt anden diskussion, som vi må gemme til en mere passende tid.

 

Men jeg håber og tror på det bedste bi'ithnillah.

 

Ps. hvis du ikke kan læse sproget, så sæt det ind på google/translate lol!, selvom i svenskere burde ku læse det
:)

Du kan gärna ta upp det i den här diskussionen, eller om du startar en ny tråd så kommer jag skriva i den.

Amisoms roll i Somalia behöver utredas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dabrow   

oba hiloowlow;740952 wrote:
Dabrow helt rätt där håller med dig 100% problemet före 2006 var att landet saknade en regering helt enkelt, hade man satsat som man gör idag så hade landet varit stabilt skulle inga problem skulle förekomma, jag anser att klan frågan inte är så stor, det var inte så länge sen jag var i mogadishu och under den tiden så märkte jag inte klan tänkandet ärligt talat samma sak när jag va i landet 2006, klan tänkandet är större utomlands. Jag håller med samtliga punker skulle även vilja lägga till en punkt, att utbilda våra unga eftersom de är landets framtid också att de aldrig sett hur det är att leva i fred och att ha en central regering, dvs qaranimo. hehe bror jag vet själv väntar jag på Fajr bönen,

Det var härligt att höra från en som varit i Somalia. Jag föddes där i xamar men är jämnårig med kriget. Så det har inte varit aktuellt att åka dit.

Men när freden återvänder inshallah ska jag besöka somalia och stanna där. Jag har en otrolig kärlek för mitt land. Det tror jag också du har och många andra. Vi måste förena oss. Jag håller med dig i att unga är somalia framtid och inshallah skall det gå väl för mig i mina studier och för alla unga somalier.

 

Bror väntar också på salat. Men menade att jag inte orkade skriva en komplex lösning på Somalias problem kl 2 i natten^^

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ jaha okej då förstårja , men attans då är du inte så gammal ju. Precis vi somalier måste förena oss samtidigt måste vi ta vara av chansen och utbilda oss så vi kan göra något för landet, för jag vill inte leva kvar i detta samhälle fyllt med hat och segregation, jag vill hem, där jag känner mig hemma där min släkt finns..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dabrow;740953 wrote:
Du kan gärna ta upp det i den här diskussionen, eller om du startar en ny tråd så kommer jag skriva i den.

Amisoms roll i Somalia behöver utredas

Ok bror, det vil jeg gøre imorgen, lige nu er jeg for træt heh.

 

Og ja uden tvivl ska' motivet til AMISOM's hjælp undersøges. Kun en tåbe vil tro at man i politik hjælper nogen uden at få noget tilbage. I politik gælder det om altid at få noget tilgengæld for den hjælp man yder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this